Vad jag tycker om sporrar .. bestraffning ?

Helt ärligt tycker jag att sporrar är ett bre hjälpmedel, till sega hästar men när man ser att hästarna har sporrmärken eller pälsen har skafft bort är det nog dags att göra något åt de.
Finns t.ex ...
 en slags mjuk sak man sätter på sadelgjorden så blir det inte lika kraftigt för hästen..  Kom bara inte ihåg vad den heter och riktigt hur bra & vad den gör..
 
men jag tycker sporrar är en bra uppfinning om man använder dom på rätt sätt som vädligt många gör 
spö, visst man blir arg på hästen det bli alla, och då har man fått lära sig att säga till hästen och säga att det är jag som bestämmer. Men ibland kan de går för långt och nu överväger dom om man ska inte ha spö alls på tävlingar.. men jag menar tänk dom som har en seg häst som behöver lite puff på bogen över eller, en ung häst som är lite kännslig i bårde hand och sänkel... ? 
Vad tänker dom flesta med..?
 
Bestraffning, är bårde bra och dålig, beror vilket sammanhang, tycker själv att det är rätt viktigt att veta om man gör fel eller om hästen var dum?
 
Så för mig är sporrar bra, och spö ska användas som ett hjälpmedel på tävlingsbanan.
 
Vad är eran ÅSIKT??
 
 
 
 

Kommentarer
Postat av: felicia dolk

Jag tycker att sporrar är bra så länge den som sitter på hästen vet hur man använder dem dvs :)
Jag har alltid sporrar på Scarlett (min "storhäst" ponny) men inte för att hon är seg, utan för att jag presitionsrider och försöker använda så lite hjälper som möjligt för så mycket effekt som möjligt.
Scarlett är extremt pigg och har as mycket energi, alltså har jag aldrig haft sporrar för att få henne piggare eller att gå framåt, utan har det bara för att inte behöva flytta mitt ben mer än nödvändigt i dressyren och för att jag bara ska behöva peta jätte lite med änden på sporren för att något ska hända. Jag vill kunna sitta så stilla som möjligt men ändå kunna påverka det jag vill att min häst ska göra, därför har jag sporrar i alla fall!

Spö använder jag aldrig, tycker bara det är dumt att ha speciellt dressyrmässigt eftersom att man ändå inte får ha det inne på banan. I hoppning kan jag tycka att det är helt ok med piska om man inte använder det överdrivet mycket, och om man vet varför man använder det (så man inte piskar hästen typ när den vägrat på ett hinder när det egentligen var ryttarens fel att den vägrade)

Det är vad jag tycker i alla fall :) <3

Svar: Ja, tack så mycket för din åsikt ;) precis sporrar kan vara så att man behöver använda som förstärkning för skänklen.
emilyywissen.blogg.se

2013-09-24 @ 13:16:18
URL: http://www.feliciadolks.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0